האזינו • גפני למימרן: "תעשה לי טובה עם ה'לומדים באידיש', רובם לומדים בעברית"

דוד קורצוייל | צילום: אלי קובין 2 Comment on האזינו • גפני למימרן: "תעשה לי טובה עם ה'לומדים באידיש', רובם לומדים בעברית"
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

יו"ר וועדת הכספים, ח"כ משה גפני, אומר הערב לאבי מימרן במהדורה המרכזית כי לדעתו כל הבנות שמתאימות ללמוד בתיכונים החרדיים הן צריכות להתקבל וללמוד. מי שלא מתאימה על פי התקנון – זה סיפור אחר.

האם תיכנס למרן הרב שטיינמן?
"מקווה שלא נגיע למצב שיצטרכו לחתוך לכאן ולכאן אלא יסתדרו קודם" אומר גפני במענה לשאלת המראיין. על כך שמדובר בדבר שיתגלגל לפתחי דגל התורה אמר גפני כי "תמיד זה אנשי דגל התורה. אנחנו המיינסטרים של הציבור החרדי, אצלנו לומדים כולם, אנחנו נושאים באחריות על כל מה שנעשה. אין לנו בתי ספר פרטיים כמו החסידים". הוא הטעים כי "אני לא בורח מאחריות רק לא רוצה לדבר על זה".

הנוסחה של גפני פשוטה: כולם צריכות ללמוד יחד. מה שצריך היה להיות שבתי ספר יהיו בתי ספר כלליים. גם ליטאיות גם חסידיות וגם ספרדיות. כולם צריכות ללמוד יחד. אני לא מדבר כרגע על בנים אלא על בנים. אי אפשר שחלק מקימים בתי ספר אליטסיטיים לפי הנוסחה שלהם ולאחרים יגידו אתם תלמדו יחד. הספרדים פותחים לבד בלי אשכנזיות, חסידים פותחים לעצמם, ואנחנו נושאים בעול של החינוך לבד.

למה לא תתמוך בהפרדה מוחלטת לספרדים?
אני נגד. חונכתי משחר נעורי נגד. לא רואה סיבה למה לא לומדים יחד. גם היום אני עוסק בקבלת תלמידות. אני לא עומד בפני דמעותיהם של ההורים. היו לי כמה שיחות עם מנהלי סמינרים, ליטאיים כמובן, כי חסידים לא מקבלים אותן. אם כולן היו לומדות יחד לא היו בעיות. כמובן שצריך שיהיה תקנון.

בהתייחסו לציבור החסידי אמר גפני: "תעשה לי טובה עם ה'לומדים באידיש', רובם לומדים בעברית. גם אתה יכול ללמוד אידיש".

לאיראן יש 50 לויתן
על דו"ח ששינסקי אמר גפני כי "ברור שיש פה מונופול, לא בטוח שהממשלה עשתה את כל הנדרש. יש הבדל מדו"ח ששינסקי הראשון, שעבר בתקופתי אז כיו"ר וועדת הכספים. כי אז מחירי הגז בעולם היו גבוהים ומעטים עסקו בהפקה. כיום זה עידן אחר. חשוב לזכור שיש את איראן שיש לה 50 לויתן ולא אחד, מאידך, המחירים בעולם נמוכים יותר ויש עוד שחקנים שמפיקים גז. יחד עם זאת הממשלה יכלה ללכת יותר חזק ממה שהלכה אבל נעשו שינויים. לדעתי אפשר לעשות עוד שינויים במחיר, ביצוא ובמונופול. וחשוב מכל לתת לכנסת אפשרות לעשות שיוניים במתווה אם היא תמצא לנכון.

מה תצביע בכנסת?
אני מקווה שעוד יעשו שינויים, בכל מקרה אנחנו נבחן את הדברים. מעריך שאם אכן כל הקואליציה תצביע בעד, גם אנחנו נהיה במשמעת. אם לא תהיה משמעת מלאה אני לא אתמוך. אני לא נהיה אלה שנצביע בדבקות בשעה שאין משמעת קואליציונית מוחלטת.

על סוגיית הגיוס אמר גפני כי הוא עוסק בעניין אבל הוא אינו רצה להרחיב בנושא בתקשורת. "זה הדבר האחרון ששונאי לומדי התורה רוצם שאדבר. גם בממשלה יש גורמים שרוצים שהדברים יראו אחרת". לדבריו, הדרישה של יהדות התורה להביא את התיקון לחוק הגיוס יחד עם התקציב. "כך נקבע בהסכם הקואליציוני" הטעים.

הוא נשאל על פתרונות הדיור למגזר כפי שיוזם שר הבינוי גלנט. "את גלנט אני זוכר עוד מהיותו מזכיר צבאי של רה"מ. המגמות שלו חיוביות והוא הציע לי להצטרף אליו לסיורים. אני לא בטוח בזה שמצליחים להוזיל כרגע מחירים. להיפך, אנחנו "מתבשרים" שהמחירים עולים ועדיין אין פתרון. על אף שלראשונה הממשלה פועלת ברצינות כולל להביא כסף לזה. אני מקווה שהאפליה עומדת לרדת כמו הדרישה למיצוי כושר ההשתכרות ועוד".

על בית הדין החדש לגיורים אמר יו"ר וועדת הכספים: "אני לא מקבל את הגיורים שלהם כי הם בניגוד להלכה. גם לשיטתם שהם רוצים רבנות ממלכתית, מה שהם עושים זה לפרק את כל המסגרות שיש, בענייני דת מכשרות ועד גירות דרך נישואין. אני מבקש שלא יתלו את עצמם בבתי דין חרדים שבסופו של דבר הם מקבלים אישור מהרבנות. מלבד זאת אם הם רוצים להיות חרדים יש עוד דברים בדרך. שיעברו אצלי סדנה מה לעשות".

האזינו לשיחה המלאה



2 תגובות

מיין תגובות